Donderdag 10 november heeft de Gemeente Arnhem in samenwerking met Duurzaam Craneveer, ons wijkinitiatief, een bijeenkomst georganiseerd over laadpalen en deelauto’s. De uitkomsten van de wijkenquête en het beleid en aanpak van de gemeente zijn op deze avond gepresenteerd.
Let op: tot 30 november kan je nog input leveren, via de e-mail, op de planvorming van de gemeente. Zie onder.
Laadpalen: enquête
296 wijkgenoten hebben de enquête over laadpalen en deelauto’s ingevuld of in één van de bussen gegooid tussen juli en september. NB: wil je meer weten over aantallen bewoners en andere gegevens over onze wijk: Arnhem in cijfers
Na de inleidende vragen (straat en nummer t.b.v. de locatiebepaling voor de plankaart) is de vraag gesteld: “Wilt u binnen nu en twee jaar een openbaar laadpunt voor uw deur?”
Alhoewel er mensen zijn die géén laadpaal voor de deur willen, zijn er meer dan genoeg die daar geen probleem mee hebben. Hiermee is de ambitie van de gemeente zonder problemen te realiseren.
De volgende vraag gaat over het type auto dat mensen bezitten. De cijfers spreken voor zich.
Alhoewel de respons zeer hoog is voor een dergelijke enquête doen we géén uitspraken over de totale populatie van de wijk. Daarvoor hebben we te weinig informatie over de mensen die niet gereageerd hebben.
Plannen van de gemeente
Beleid van de gemeente Arnhem is om de ontwikkeling van elektrisch rijden voor te blijven met het plaatsen van laadpalen en deelauto’s. Duurzaam Craneveer wil graag dat dit in overleg gebeurt met de wijk. Daarom hebben we afgelopen zomer de enquête gehouden en zijn we in overleg gegaan met de gemeente.
De gemeente is blij met ons initiatief en wil de kaart die is gemaakt op basis van de informatie uit de enquête graag gebruiken als uitgangspunt voor het aanvragen van de benodigde vergunningen. Op de wijkavond hadden aanwezigen de mogelijkheid om aanvullingen en opmerkingen te maken over de locaties op de kaart. Deze opmerkingen zijn door de Gemeente meegenomen.
Een belangrijk gegeven is dat van de openbare parkeerplaatsen op den duur er maximaal 20% voorzien hoeven te worden van laadpalen (1 laadpaal met twee aansluitingen per 10 parkeerplaatsen). Daarnaast zijn er allerlei ontwikkeling op het gebied van innovatief laden. Zo is het mogelijk om in lantaarnpalen laadpunten te maken. Andere leveranciers proberen het met laadputten in de grond en met (kabelloos) inductieladen. Deze innovaties zijn nog wel kostbaar en passen niet zomaar in het huidige budget van de gemeente.
De voorlopige plankaart voor laadpalen (UPDATE 24 november)
Op de voorlopige kaart hebben we laadpalen ingetekend als voorstel richting de gemeente. Daarbij hebben we de input vanuit de enquête als uitgangspunt gebruikt. Enkele nuances bij deze kaart:
- Dit is de tweede versie! De gemeente nodigt bewoners uit nog input te leveren, tot 30 november (zie onder).
- De groene en rode stippen zijn bestaande laadpalen
- Er zit nog één laadpaal in de pijplijn (publicatie van het voorstel). Die is niet meegenomen in deze kaart (ter hoogte van Beethovenlaan 62).
- De vergunningen voor de locaties op de definitieve kaart zullen in één keer worden geregeld (gele stippen)
- Plaatsing van de laadpalen zal over enkele jaren worden uitgesmeerd, naar behoefte
- Bij elke laadpaal wordt in eerste instantie één laadplek exclusief voor elektrische auto’s
- Op den duur, zodra er voldoende behoefte is, wordt ook de tweede parkeerplaats exclusief
- De rijen donkerblauwe stipjes zijn straten waar gekeken gaat worden of alle lantarenpalen een laadpunt kunnen krijgen. De betreffende parkeerplekken zijn niet gereserveerd voor elektrische auto’s.
De kaart is de TWEEDE VERSIE, waarop al enkele aanpassingen zijn gemaakt:
- Rechtsonder in de kaart staat de legenda
- Voorgestelde palen langs de Cattepoelseweg langs de middenberm
- Peter van Anrooylaan locaties (2x) vervallen ivm busbaan
- Locatie langs Wolflaan zuid niet nodig (eigen oprit)
Vragen of opmerkingen over de kaart?
Input is nog mogelijk. Stuur je vragen of opmerkingen aan de gemeente: ladenendelen@arnhem.nl (vóór 30 november)
Hoe verder?
Duurzaam Craneveer wil met de gemeente een sprong maken van 7 openbare laadpalen nu naar 50 laadpalen over ongeveer 2 jaar. Daarbij gaan we ook onderzoeken of het mogelijk is om de laadpalen als energiecoöperatie te realiseren. Mocht dat lukken dan ‘tankt’ u straks niet meer bij Shell of Esso maar bij uw eigen energiecoöperatie waarvan de eventuele winst ten goede komt aan initiatieven in onze wijk.
Enquête: Deelauto’s
Ook over deelauto’s is gesproken op deze avond. De gemeente stimuleert elektrisch deelvervoer, onder andere omdat elke deelauto een handvol tot zo’n 10 auto’s overbodig maakt. Dat creëert ruimte op straat voor groen, speelruimte, etc.
De vraag in de enquête was: “Gebruikt u deelauto’s (bijv. WeDriveSolar, Greenwheels, etc)?”
Uit de enquête blijkt dat een klein maar significant deel van de bewoners van onze wijk al gebruik maakt van de deelauto’s in onze wijk (Greenwheels, We Drive Solar en SnappCar). Ook is er een groep die aangeeft binnen ongeveer een jaar ook gebruik te gaan maken van deelauto’s.
De toekomst van deelauto’s
De gemeente is in gesprek met de aanbieders om het aantal deelauto’s, naar behoefte, uit te kunnen breiden.
Tijdens de presentatie werd ook de enquête van de gemeente aangekondigd: www.arnhem.nl/deelvervoer. Met meer gedetailleerde vragen over behoefte en beweegredenen t.a.v. deelvervoer. Vul ‘m in!
De gemeente over laadpalen en deelauto’s
De presentatie van de gemeente (meer algemene informatie dan specifiek over onze wijk):
Bert Geurink zegt
Wilt u bij het plaatsen van laadpalen voor elektrische auto’s rekening houden met de ligging van de kabels over de trottoirs e.d. tijdens het laden. Ze zijn soms een groot “struikelblok”!!!
David Berg zegt
Beste Bert,
Als iemand een laadkabel over de stoep heeft lopen, dan gaat het meestal niet over publieke laadpalen. De publieke laadpalen worden aan de stoeprand geplaatst waardoor er geen laadkabels over de stoep hoeven te lopen.
Is er een storende laadkabel, dan kan je altijd de eigenaar van de elektrische auto daarop aanspreken.