Ben jij één van die mensen die graag elektrisch wil rijden, maar de aanschaf van een auto is te duur? Of heb je een auto die je eigenlijk maar heel weinig gebruikt? Staat je tweede auto stof te vangen op straat?
Schrijf je nu in voor een elektrische deelauto van We Drive Solar, en binnen enkele weken komt ook de tweede auto in onze wijk te staan. Samen met We Drive Solar en de gemeente zijn we bezig om de beste locatie voor de eerste auto’s te kiezen. De locaties voor de auto’s worden onder andere vastgesteld op basis van de woonadressen van de eerste aanmelders. Elke auto krijgt een eigen, gereserveerde parkeerplaats met laadpaal.
Testrit op 19 of 26 september
De komende twee zaterdagen kan je een testrit maken. Op 19 september staan we bij de Coop van 11 tot in ieder geval 14 uur (World Cleanup Day). Een week later, op 26 september staan we van 14 tot 16:30 uur bij de Buurtfabriek (Burendag, Peter van Anrooylaan 1, naast de basisschool).
Meer weten: website wedrivesolar
Of stuur je bericht naar info@duurzaamcraneveer.nl. Direct aanmelden kan via de website van We Drive Solar.
We Drive Solar in Arnhem
In Arnhem West (ook vlak bij de Jumbo aan de Amsterdamseweg) staan intussen vier deelauto’s van We Drive Solar. In Angerenstein is de eerste auto voor de zomer geplaatst (en onlangs een MyWheels deelauto). En in Arnhem-Zuid vindt de eerste verkenning voor We Drive Solar auto’s plaats. Kortom, elektrisch deelvervoer komt van de grond in Arnhem.
Ervaring van gebruikers uit Angerenstein
“Wij wonen aan de Laan van Klarenbeek en hebben een We Drive Solar abonnement. We zijn zeer tevreden over hoe het werkt. De app waarmee je de auto opent en sluit, GoodMoovs, werkt uitstekend en is zeer gebruiksvriendelijk. De actieradius van de Renault Zoë is prima, vol opgeladen zo’n 270 kilometer. En als je zuinig rijdt kom je nog verder. De service van We Drive Solar is adequaat en vriendelijk. Tot slot zijn de kosten van het rijden van de elektrische deelauto heel gunstig”.
Zijn er dan geen nadelen? “Vast wel, maar als je je autogebruik kunt plannen, staat er altijd een auto als je die nodig hebt. Wij zijn om!”
Hieronder nog enkele andere gebruikservaringen:
- Twee keer liep onze planning toch anders en hadden we de deelauto op een verkeerd moment gereserveerd. In twee klikken op de app GoodMoovs konden we de reservering aanpassen.
- We wilden met de auto naar Zierikzee en weer terug. Die rit is langer dan het bereik van de accu, dus moesten we deze halverwege opladen . We hebben hierover contact gezocht met We Drive Solar. Advies: in het centrum van Zierikzee staat een krachtige laadpaal en met de token in de auto kan je het laden eenvoudig starten. Na de lunch was de auto weer full power.
- We hebben in juli de deelauto precies zoveel gebruikt als we een eigen auto zouden gebruiken. We hebben een abonnement van € 89,- per maand. Daarmee kunnen we de auto ongeveer 4 dagen gebruiken. We hebben die maand 897 km gereden. Aan km-kosten was dit € 161,46.
- Een eigen auto kost vanwege aanschaf, afschrijving, verzekering, onderhoud én benzine, echt meer dan die € 250,46 die wij aan We Drive Solar hebben betaald.
Rekenvoorbeeld jaarlijks 13.000 kilometer
Hieronder de kosten van iemand met een eigen auto die 13.000 kilometer per jaar rijdt (dat is het gemiddelde aantal kilometers dat een Nederlandse automobilist rijdt). Deze persoon doet de auto de deur uit en maakt in plaats daarvan 1 keer per week gebruik van een deelauto om zijn moeder te bezoeken (100 km per week). Verder gaat hij 3 weken per jaar op vakantie in Zuid-Frankrijk (Avignon). De overige kilometers reist hij met de trein. Ritjes tussendoor zijn in dit voorbeeld niet meegenomen, maar prima tegen kilometerprijs te doen, omdat deze gebruiker gemiddeld minder dan vier dagen per maand de auto gebruikt.
Kosten | Deelauto + trein | Eigen auto – miniklasse | Eigen auto – middenklasse |
Abonnement We Drive Solar (kleinste abonnement voldoet) | € 89 per maand x 9 = € 801 | n.v.t. | n.v.t. |
Deelauto, 100 km per week (gedurende 49 weken) | Renault Zoë: €0,18/km = 49 x 100 * € 0,18 = €882 | n.v.t. | n.v.t. |
Deelauto (Tesla) voor vakantie (één kwartaal duurder abonnement) | 3 maanden € 169/mnd abonnement (€ 507) en 2.985 km à € 0,26 (€ 776,10) = € 1.283,10 | n.v.t. | n.v.t. |
4.825 km met de trein (dezelfde kilometers per We Drive Solar) | € 720 (€ 868) | n.v.t. | n.v.t. |
Totaal 13.000 km | € 3.686 | € 4.150 | € 7.160 |
Niet meegenomen: parkeerkosten eigen auto, ritten naar en van de trein (bus, fietsenstalling), reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer, eventuele korting bij de trein. Bovenstaande gegevens zijn ontleend aan de website milieucentraal.nl en We Drive Solar
Geef een reactie