Afgelopen vrijdag sprak ik met drie zeer enthousiaste klassen 7 en 8 op De Zyp. Ze hadden zoveel ideeën en verhalen dat het nogal moeilijk was om op schema te blijven en op tijd naar de volgende klas te gaan!
Velen hadden gesprekken gevoerd over duurzaamheid met hun ouders, grootouders, neven, nichtjes, of oppassen of hadden programma’s over klimaatverandering gezien op TV.
Toevallig was afgelopen zondag een aflevering van VPRO Tegenlicht te zien (“Voorbij de groene horizon”). De Deense architect Bjarke Ingels spreekt over een innovatieve bouwconcept: “De kinderen die hier [Kopenhagen] dit jaar geboren worden, zullen geen wereld kennen waarin je niet op het dak van de energiecentrale kunt skiën. Stel je voor, als dat je uitgangspunt is, hoeveel verder zij straks nog kunnen denken dan wij.”
Dat is ook wat onze werkwijze inspireert.
Werkwijze
In het project werken we op basis van het idee dat “duurzaamheid” een concept is dat nog volop in ontwikkeling is: onze gezamenlijke acties en kennis zullen construeren wat dit woord in onze gezamenlijke toekomst gaat betekenen.
Daarom heb ik de kinderen gevraagd om allemaal één woord op te schrijven op een klein papiertje dat volgens hen iets te maken heeft met duurzaamheid. Ze spraken één voor één hun woord uit in de klas, en de klas heeft het hardop teruggezegd. Ik heb die papiertjes aan een draad geregen.
De allereerste was: “Ik zelf”
Ik vond dat heel bijzonder.
Verder hadden ze het over:
- groene energie
- sport
- natuur
- plastic
- meer fietsen en minder autorijden
- zonne- en windenergie
- waterstof (HO2) (!)
- duurzame energie
- windmolen
- zonnepanelen
- lucht
- de toekomst
Ik legde de papiertjes thuis in de vorm van een spiraal op tafel, en toen mijn zoon het zag, zei hij: Dit moet een slak worden.
Na de herfstvakantie beginnen we met de kinderen die zich al hebben aangemeld. Er is nog ruimte voor een enkeling, dus geef je snel op!
Meer informatie over het project vind je hier. Direct opgeven kan via onderstaande knop.
Ja! Ik schrijf mijn kind in ...
Geef een reactie