Bureau 5Plus1 deed onderzoek naar hoe je het beste overtuigd wordt voor energiebesparing. De rol van vrouwen is belangrijk én communicatie via buurtgenoten werkt het beste.
Direct contact tussen mensen werkt veel beter dan een folder in de bus volgens onderzoeker Niels Götz. De buurman of buurvrouw is daarbij de beste afzender. Met een MRI scanner werd gekeken welke hersendelen oplichten bij welke boodschap en welke afzender. Daaruit bleek dat de vrouw zowel bij mannen als bij vrouwen de beste afzender is. Mannen bleken meer gevoelig voor de verspillingskant van energiebesparing. Vrouwen zijn meer vatbaar voor wat anderen al doen. En dan bij voorkeur bekenden uit de eigen omgeving.
In het onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) en Buurkracht en met ondersteuning van Alliander en Rijkswaterstaat, werd gebruik gemaakt van functionele hersenscans (fMRI). 5plus1 voerde het onderzoek uit. De resultaten van de studie zijn openbaar beschikbaar gesteld.
Geef een reactie